Pomysł na skróty – aktywizacja seniorów

„W co się bawić, w co się bawić? Gdy możliwości wszystkie wyczerpiemy ciurkiem?” – te słowa z piosenki Wojciecha Młynarskiego zaprzątają moje myśli, kiedy zastanawiam się co tym razem zaserwować Podopiecznym.

Moją ulubioną formą aktywizacji seniorów jest trening funkcji poznawczych i terapia reminiscencyjna – to dlatego stworzyłam puzzle POKORA. Trzeba się porządnie zastanowić, jak zainteresować osoby dorosłe, a jednocześnie sprawić, żeby nie poczuły się jak dzieci. To bardzo ważne, bo dom dziennego pobytu czy placówka opieki długoterminowej to nie przedszkole. Tak – mam również na myśli aktywizację osób z demencją.

Zależało mi na tym, żeby zrobić takie zajęcia, które będą pobudzać pamięć, koncentrację, myślenie, a jednocześnie nie będą nudne i dziecinne.

Hmm… A może by tak pójść na skróty? … ale tak dosłownie.

Znalazłam w internecie dużą ilość skrótowców i ich wyjaśnień – jest tego na prawdę dużo 🙂 Poniżej przedstawiam kilka pomysłów w jaki sposób rozruszać umysł z ich wykorzystaniem.

  1. Na początku powiedz, co będziecie robić. Zapytaj, dlaczego korzysta się ze skrótów. Wyjaśnij czym różni się skrót od skrótowca. Skrótem nazywa się skróconą formę wyrazu (np.; dyr.; itp.). Skrótowcem określa się wyrazy pochodne, które powstały poprzez skrócenie wieloczłonowej nazwy (PZU, PKP, VHS).
  2. Rozdaj uczestnikom kartki oraz długopisy. Poproś o wypisanie na kartce jak największej ilości skrótowców. Obserwuj grupę, wspieraj, a jeśli ktoś ma trudności – nakieruj.
  3. Niech po kolei każdy z uczestników poda po jednym skrótowcu i wyjaśnieniu jego członów. W razie trudności, poproś całą grupę o pomoc. To ma być zabawa, a nie egzamin z polskiego 😉 Wszystkie propozycje zapisuj na tablicy.
  4. Czas na kilka ciekawostek! Poszukaj nazw znanych firm, które są skrótowcami (ja znalazłam m.in. IKEA, FIAT, BMW). Wyjaśnij skąd wzięła się taka nazwa, może ktoś ma inne propozycje? 🙂
  5. Poszukaj skrótów stosowanych na co dzień (np. S.O.S., SUV, PESEL, VHS, PGR, OK). Spróbujcie wspólnie je rozszyfrować, a jeśli są trudności – nakieruj na właściwe odpowiedzi.
  6. Opowiedz o skali Apgar. Została stworzona przez dr Virginię Apgar, a później litery jej nazwiska stały się akronimem. Każda litera jej nazwiska wskazywała na jeden z elementów skali: m. in. Kolor skóry, puls itp.
  7. Poszukaj skrótów stosowanych przez młodzież, zapytaj czy uczestnicy mieli styczność z takimi skrótami jak LOL, BTW itp. Wyjaśnij ich znaczenie.
  8. Hmm… A może sprawdzimy znajomość polskich tablic rejestracyjnych? – prawie każdego dnia mamy z nimi styczność, a czy wiemy skąd jest dany samochód? (np. CB , GD, ZS). Jakie miasta kryją się pod tymi oznaczeniami?
  9. Podsumuj zajęcia, podziękuj za zaangażowanie i zarażaj uśmiechem! To najwspanialsza terapia ❤️

… I jeszcze jedno:

OPIEKUJ SIĘ Z POKORĄ 😍

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *